MEGJELENT CIKKEK

TÖBB, MINT ZENE


   Védőnőként dolgoztam, mikor lehetőségem adódott több hónapot Angliában tölteni. Ott alkalmam volt részt venni egy olyan tíz hetes zenei kurzuson, melynek már a hat hónapos csecsemők is aktív részesei voltak. Kodály Zoltán szerint a zenei nevelést is már a születés előtt 9 hónappal kell kezdeni. Nálunk is sok szülő, szakember fontosnak tartja a magzati élettől kezdődő zenei ráhatásokat, de addig még csecsemőknek tartott csoportos ének-zenei foglalkozásokról nem hallottam. Csodálatos volt látni, tapasztalni, ahogy a kezdetben zárkózottan ülő, bátortalanul figyelő, a hangszereket éppen csak kóstolgató picikből pár alkalom után nyitottá, barátságossá, kezdeményezővé, az egyszerű hangszereket használni tudóvá váltak. Olyanokká, akik a felcsendülő ismerős dallamokra pontosan tudták hogyan reagáljanak. S mindezt direkt tanítás, bármiféle kényszer nélkül. Persze ez nem csoda, természetes, hogy a kisgyerekekre ilyen hatással van a zene és az a jó értelemben vett közösség, amikor jelen van a biztonságot jelentő szülői háttér is. Úgy gondolom, hogy ezen gyerekek számára nem jelenthet problémát a későbbiek során az óvodába, iskolába való beilleszkedés. És történt ott még valami nagyon fontos. A szülők - többnyire az édesanyák - nyomon követhették gyermekeik valóban napról napra történő fejlődését. Büszkék voltak és boldogok. Barátságok szövődtek. A zene, a gyerekek sikerei - beleértve mások gyermekeiét is -, valamint a minket körülvevő különleges légkör mindannyiunk személyiségére hatott. Egyszerűen jó volt együtt lenni és együtt örülni. Itthon megerősítést kaptam Forrai Katalin népszerű könyvének soraitól. A kicsinyek zenei nevelésének célja - a születéstol három éves korig -, hogy a gyermek zenei érdeklődését felkeltse, érzékennyé tegye a környezet hangjai iránt, és az énekes játékkal, az együtténeklés örömével érzelmeit gazdagítsa. "A zenei nevelés indító szakasza ez a fogékony kor, fontos előkészítője a későbbi zenei fejlesztésnek. A kodályi elvekhez híven a kicsinyeknek is a legjobb, értékes zenei anyagot válogatjuk : a néphagyományt, a felnőtt játékát a gyermekekkel, meghallgatásra pedig népdalokat, műdalokat hangulatkeltésként. Az emberi hangra és a személyes kapcsolatra épülő magyar zenei nevelésnek az éneklés az alapja. Ez a kicsiknél természetesen adódó indítás : a felnőtt énekel nekik, velük játszik. A zenei készségek - a fogékonyság, a zenei hallás, éneklés, ritmusérzék - fejlesztése külön gyakorlást nem igényel, mert a gyermekben ezek a képességek játék közben, vagy az éneklés hallgatása közben szabadon fejlődnek."
   Mindezek megvalósítása érdekében zenetanárok vezetésével 1999. februárjában elindítottuk Magyarországon az első TÜCSÖK ZENE kurzusokat.


Gál Gabriella

(Megjelent a kerületi újságokban.)




Aranyozott pillanatok


Kacagás, göcögés, szeretgetés "hallik" a Tücsök-Zene foglalkozásokon


Szombathely - Szervusztok gyerekek, jaj, de jó, hogy itt vagytok! - köszönti énekelve Krisztina a szőnyegen ülő szülők ölében vackot lelő lurkókat. - Szervusz Virág, szervusz Miki, András, Viktória, Lőrinc, Levente, Bence, Kristóf, Lara, Olívia, Tamara, Olá, Zoé, Misi, Julcsi... - hangzik az üdvözlet a Kriszti kezében lévő aranyos barika és tündéri rongybaba "szájából".

Mondókák következnek: "Én kis kertet kerteltem...", cipót sütnek: "megzsírozom, megvajazom, mégis-mégis neked adom." Előkerülnek a csörgők: "Gyerekek, gyerekek, szeretik a perecet, / sósat, sósat, jó ropogósat, / aki vesz, annak lesz, / aki nem vesz, éhes lesz."
   Boldogok az anyukák, az apukák, a "kicsinyók", miközben mindenki a harmadéves főiskolás - ének-zene-karvezetés szakos - Mecséri Krisztinára figyel, aki a szombathelyi MMIK-ban a néhány héttel ezelőtt kezdődött Tücsök-Zene program egyik - igen tehetséges - motorja.
   Hat hónapos kortól lehet már részt venni a csütörtök délelőtti foglalkozásokon (akkora az érdeklődés, hogy már háromszor fél órában tartják őket), s négyéves korig bezáróan jöhet az aprónép a kísérőkkel. Egy-egy program tíz foglalkozásból áll, a cél az, amiként azt Gál Annamária, az egyik szervező megfogalmazza: - Közös mondókázás, énekelgetés, zenehallgatás közben újra felfedezhetjük a valaha mindennapos élmények szépségét; elcsendesedés, szeretetteljes egymásra figyelés, összetartozás. A kifejezetten e korosztály számára válogatott dalok, játékok szinte észrevétlenül fejlesztik a zenei hallást, ritmusérzéket, a mozgást, az összpontosítást, a memóriát, miközben az együtt töltött idő derűjével is megajándékoznak. A csoportokba vegyesen kerülnek a korosztályok, legföljebb tizenöt főig.
   Máris fölcsendül a zene. Kacagás, göcögés, puszilgatás, szeretgetés, ölelgetés váltja egymást. Guggolás, csücsülés, utóbb ugrálás, körbejárás, kanyarodás következik. "Erre kakas, erre tyúk, / erre van a gyalogút. / Taréja, taréja, / ugorj a fazékba. / Zsupsz!" Mindenkiből kitör a nevetés. "Húzz, húzz engemet, / én is húzlak tégedet. / Amelyikünk elesik, az lesz a legkisebbik."
   Közös ujjgyakorlat veszi kezdetét: "Ez elment vadászni, ez meglőtte, ez hazavitte, ez megsütötte, a kisujjam mind megette, megfájdult a hasa tőle."
   Kriszti furulyázik, énekel, tapsol, sugárzik róla, hogy a Jóisten is emberkertésznek teremtette.
   No, ez a fél óra úgy elszaladt, hogy felocsúdni is alig van idő, amikor elköszön a gyerekektől a barika és a rongybaba is.
   - Másodszor van itt Virág lányunk, aki most másfél éves. Én csak figyeltem őt és a páromat. Nagyon élvezték - Mosolyog Böröcz Miklós. - Otthon is "mennek" a mondókák, a dalok. Úgy látom, itt azokat a gyerekeket is sikerül lekötni, akiket amúgy nehezen lehet. Nagyon fontosnak tartom a zenei, illetve a ritmusérzék fejlesztését.
   A szintén másfél éves Tánczos Tamarát nagypapája, Tánczos Mihály hozta el. Ragyog az ő arca is: - Amikor a Vas Népében olvastam a Tücsök-Zenéről, nyomban tudtam, itt a helyünk. A zenei alapképzést időben el kell kezdeni, ez közösségben még hatékonyabb lehet. Amiket itt hallunk, azokat otthon is mondogatjuk, énekeljük. Az a gond, amikor el kell jönni innen...
   Odakint már a következő csoport tagjai készülődnek, picik, még kisebbek és hozzátartozóik. Szigethy Mónika kisfiával érkezett, a tizenkilenc hónapos Süveges Bencével. - Az első alkalommal csak kipróbáltuk, milyen is lehet itt. De tíz perc után már azt hajtogatta a Bence, hogy utca, utca... - meséli az édesanya. - Legközelebb húsz perc múlva dobta le a láncot... Aztán kétheti kihagyás után otthon észrevettem, hogy bizonyos helyzetekben belekezd azokba a mondókákba, amiket itt hallott. Tehát érdemes idejárnunk, mert ragad rá valami. Ugyan nincs olyan jó ritmusérzéke, de fejleszthető, ha az ember figyel rá!
   Mecséri Krisztináról csak úgy süt, hogy rajong a kicsikért, s azért, amit csinál. - Lelkesek a gyerekek és a szülők is. Nagyon-nagyon szeretek velük lenni. Ezek a foglalkozások bearanyozzák a hétköznapjaimat.

   Vas Népe, 2004

   Szenkovits Péter




Tücsökzene - bébik a zene varázsában


   Egyre több pedagógus és szülő szomorú tapasztalata, hogy a legifjabb generáció tagjai jóval kevésbé fejlett zenei hallással rendelkeznek, mint szüleik: a közös énekléseket még a nagyobb ünnepeken (karácsony, húsvét) is a magnó vagy a CD-hallgatás helyettesíti, a rafináltabb dallamú dalokat a könnyen dúdolható popszámok. Holott a zenei kultúra nélkül élő emberek szegényebbek lesznek egy igazi csodával - a muzsika és a ritmus kalandjával. Így aztán érthető, ha sokan vannak, akik ma is vallják: a zenei nevelést nem lehet elég korán elkezdeni. Az alábbi sorokat egy egyéves kislány lelkes anyukája küldte el szerkesztőségünk számára.

   "Mikor kislányom 9 hónapos lett, rá kellett jönnöm, hogy értelmi fejlődése elindult és már nem elég az otthoni foglalkozás, társaságot igényel, főleg nagyobb gyerekek társaságát. Barátnőm - kétgyermekes anyuka lévén - azonnal a Tücsök Zenét ajánlotta nekünk. Csodálkozva kérdeztem vissza: Ének-zene óra ilyen pici babának?
   Nagyon kíváncsi voltam az első órára, hogyan fogunk reagálni a zenére, a zene-tanárnénire, a hangszerekre és természetesen a többi babára és kisgyermekre. Az első óra hatalmas csodálkozással telt, ennyi gyerek, ennyi zenebona és mind énekelünk együtt! Mint anyukának kellemes meglepetés volt, hogy kislányom milyen oldottan viselkedik egy korosztályt tekintve vegyes közösségben. A hangulat az órákon azóta is vidám, aktívan részt veszünk az éneklésben, a táncban és a zenélésben. Kislányom nagyon megszerette a dalokat és élvezettel mozog, ahogy meghallja őket. A szülők is jól érzik magukat, egy kis kikapcsolódás, mozgás és ismerkedés más kismamákkal a léleknek jót tesz.
   A Tücsök Zene egy személyiségfejlesztő ritmus-ének-zene foglalkozás, amely 6 hónapos kortól 4 éves korig ajánlott, tudvalévőleg a gyermekek ezen időszaka a legfogékonyabb. Minden kisgyermeknek szüksége van a biztonságot jelentő szülői háttér mellett bekerülni egy közösségbe. Minden szülőnek szüksége van nyomon követni gyermeke nyitottá, barátságossá, kezdeményezővé válását. Ehhez ad segítséget ez az ének-zene foglalkozás, amely hasznos félóra a gyerekeknek és öröm a szülőnek. Folyamatos csatlakozási lehetőséggel 10 hetes kurzusok indulnak számos művelődési házban. Az alvási rendet figyelembe véve mindenki tud számára megfelelő időpontot választani, ugyanis a 30 perces kurzusok művelődési háztól függően a hét valamelyik délelőttjén reggel 9-től kezdődnek és 12-kor végződnek. Nagyon figyelemre méltó a tanfolyamok szervezőitől, hogy testvéreknek kedvezményt adnak, így az egész család részt vehet és természetesen szülőknek, kísérőknek ingyenes a foglalkozás. A foglalkozás a művelődési házak egyik fűtött termében van, ahol cipő nélkül kényelmesen mozoghatnak a gyerekek szüleikkel.
   Amellett, hogy kislányom nagy szeretettel jár közösségbe és megkedvelte a zenét, fogékonyabb lett minden hangra, melódiára, nagyobb figyelemmel hallgatja a sétákon a madarak, a kutyák és más állatok hangjait, aminek ritmus van, arra azonnal tánccal reagál. Mint szülőnek nekem is megnyugtató, hogy tudom, hogy ha bölcsibe vagy óvodába kell járnunk, nem fog visszahúzódni, hanem megpróbál majd önállóan beilleszkedni."

   KALEIDOSKOP.NET

   Kolpaszky Zsuzsanna